Dienstregeling Keolis Blauwnet per 10 december

16-11-2017
Vanaf vandaag is de dienstregeling van de Keolis Blauwnet lijnen te bekijken op onze website. Bekijk hier de vertrektijden vanaf 10 decemer. 
Hieronder staan per traject de belangrijkste punten. 

Zwolle – Kampen

  • De dieseltreinen (Buffel) van NS maken plaats voor nieuwe elektrische Flirt-treinen van Keolis Nederland onder de naam Blauwnet.
  • De treinen blijven Sprinter heten.
  • De treinen gaan op alle dagen van de eerste tot en met de laatste trein in een halfuurdienst rijden (in de huidige NS-dienstregeling is er zondagochtend nog een uurdienst).
  • Alle Sprinters Zwolle – Kampen v.v. gaan stoppen op het nieuwe station Zwolle Stadshagen.
  • De extra stop in Zwolle Stadshagen heeft geen gevolg voor de totale reistijd op het traject, want de nieuwe treinen kunnen sneller optrekken en harder rijden.

Zwolle – Enschede

  • De dieseltreinen (Buffel) van NS maken plaats voor nieuwe elektrische Flirt-treinen van Keolis  Nederland onder de naam Blauwnet.
  • Op alle dagen van de eerste tot en met de laatste trein gaan er ieder half uur Sprinters rijden op het hele traject Zwolle – Enschede v.v. De Sprinters stoppen op alle tussengelegen stations.
  • Op maandag t/m vrijdag ongeveer van 6.30 tot 19.30 gaan er Intercity’s rijden op het traject Raalte – Enschede v.v. De Intercity’s rijden ieder uur en stoppen onderweg alleen in Nijverdal, Almelo en Hengelo.
  • De Intercity gaat naar verwachting vanaf zomer 2018 van Raalte doorrijden naar Zwolle. Daarvoor moet in Zwolle eerst een extra perron gebouwd worden.
 
Tussen Zwolle en Wierden staat de Sprinter 3 á 4 minuten stil in Raalte óf Nijverdal om te wachten op de Intercity. Dit komt omdat er alleen op de stations Heino, Raalte en Nijverdal een extra spoor ligt zodat treinen elkaar daar kunnen passeren. Tussen deze stations kan maar één trein tegelijk rijden; ze mogen elkaar niet onderweg tegenkomen. In Heino, Raalte en Nijverdal moeten de treinen dus op elkaar wachten.
 
Waarom staan de treinen 3 á 4 minuten stil?
Omdat onze nieuwe elektrische Flirt-treinen veel sneller zijn dan de oude dieseltreinen, wordt de reistijd Heino – Raalte – Nijverdal zo’n 3 a 4 minuten korter. Ze moeten in Heino en Nijverdal echter nog altijd op elkaar wachten, omdat ze elkaar niet onderweg kunnen passeren. De tijd waarin de Flirt aan het rijden is én moet wachten, is in totaal even lang als de tijd waarin de Buffel enkel aan het rijden is. Een geruststelling is dus dat de reistijd gewoon hetzelfde is en niet langer.
 
Waarom staan we dan juist wat langer stil in Raalte of Nijverdal?
De Sprinter staat het ene half uur wat langer stil in Nijverdal en het andere half uur in Raalte. Reis je van Raalte of Nijverdal, let dan op, want de Sprinter vertrekt niet exact ieder half uur, maar de ene keer 3 á 4 minuten vroeger dan de andere keer. Dankzij deze wat ongebruikelijke constructie kunnen we de Intercity laten rijden en daar profiteer je als reiziger uit Raalte en Nijverdal ook weer van. Voor de eenduidigheid gelden deze vertrektijden trouwens ook ’s avonds en in het weekend, ook al rijdt de Intercity dan niet.
 
De wachttijden nog even op een rijtje:
 
Richting Zwolle:
  • Het ene half uur staat de trein 3 minuten (aankomst .13, vertrek .16) in Nijverdal en is er in Raalte een normale halteertijd.
  • Het andere half uur staat de trein 4 minuten (aankomst .51, vertrek .55) in Raalte en is er in Nijverdal een normale halteertijd.
 
Richting Enschede:
  • Het ene half uur staat de trein 4 minuten (aankomst .05, vertrek .09) in Raalte en is er in Nijverdal een normale halteertijd.
  • Het andere half uur staat de trein 4 minuten (aankomst .43, vertrek .37) in Nijverdal en is er in Raalte een normale halteertijd.

Zutphen – Hengelo – Oldenzaal

  • Er zijn geen wijzigingen in de treindienst tussen Zutphen en Hengelo.
  • Tussen Hengelo en Bielefeld Hbf (Duitsland) gaat de nieuwe treindienst RB61 van Keolis Deutschland van start. Deze stopt onderweg ook in Oldenzaal, maar niet in Hengelo Oost. De overige treinen tussen Hengelo en Oldenzaal veranderen niet.
  • De treinen en de poortjes/paaltjes op de lijn Zutphen – Hengelo – Oldenzaal worden onderdeel van Blauwnet.
Dienstregeling Keolis Blauwnet per 10 december