Keolis Blauwnet biedt volgens reizigers opnieuw beste landelijke regionale treindienst aan

23-3-2020
Reizigers geven Keolis Blauwnet opnieuw mooie cijfers. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV, het landelijke klanttevredenheidsonderzoek voor het gehele openbaar vervoer. Het traject Zwolle-Kampen scoort een 8 en is daarmee voor het tweede jaar op rij de beste regionale treindienst van Nederland. Zwolle-Enschede groeit, na de grote stijging in 2018 van 0,8 punt, opnieuw met 0,1 punt en komt uit op een 7,8. Ook het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal krijgt een hoger cijfer, namelijk een 7,5 (+0,1 punt). De goede klantwaardering komt met name door de verbeterde punctualiteit, goede informatievoorziening en het hoge gevoel van veiligheid. In totaal hebben ruim 5.100 reizigers meegedaan aan het onderzoek op alle drie de trajecten.

Goede informatievoorzieningen

Goed informeren. Dat is één van de kernwaarden van Keolis. Om dit waar te maken is de afgelopen periode in informatievoorzieningen geïnvesteerd. Zo is er in 2019 een team reisinformanten gestart die de treinen continue monitoren. Bij een vertraging en/of verstoring worden reizigers zo snel mogelijk via de website, reisplanners en sociale mediakanalen geïnformeerd. Daarnaast attendeert Keolis haar reizigers sneller op werkzaamheden of afwijkingen in de dienstregeling, via informatievoorzieningen in de treinen. Door deze ontwikkeling is de waardering van reisinformatie in het voertuig van de drie trajecten gestegen van gemiddeld een 7,1 naar een 7,3 en de informatie bij vertragingen van een 6,1 naar een 6,3.

Veiligheid

Op het onderdeel veiligheid geven de reizigers alle treintrajecten opnieuw goede cijfers. Mede dankzij de goede inzet van de stewards scoort Keolis op al haar treintrajecten op of boven het landelijk gemiddelde als het gaat om veiligheid tijdens de rit. Reizigers waarderen de veiligheid van hun rit op de Zwolse treintrajecten zelfs met een 8,6. Dat is boven het landelijk gemiddelde en 0,1 punt hoger dan in 2018. Emile Broersma, Directeur Rail & Operations, zegt hierover: “Onze stewards leveren een grote bijdrage aan het veiligheidsgevoel van reizigers in onze treinen. Zij zijn zichtbaar aanwezig en helpen reizigers via een servicegerichte instelling. Komt het sporadisch toch voor dat zij moeten ingrijpen, dan zijn zij hier goed op getraind. Het is fijn om te merken dat onze reizigers deze manier van serviceverlening en controle waarderen. Het laat zien dat wij op de goede manier bezig zijn.“

Stadshagen

Ook op het onderdeel stiptheid scoren de drie treindiensten op of boven het landelijk gemiddelde (8,1). Zwolle-Kampen steekt daar met kop en schouders bovenuit met een 8,4. Halverwege 2019 werd er op het traject een tweewekelijkse proef gehouden. Met die proef onderzocht Keolis in de praktijk hoe de bediening van station Stadshagen verliep en werd de haalbaarheid van de nieuwe dienstregeling, die van start ging per 15 december 2019, getest. Na een geslaagde test en met het doorvoeren van diverse maatregelen in de bediening van de trein, bleek dat een veilige en berouwbare dienstregeling mogelijk was. Een positieve uitslag voor de inwoners van de Zwolse wijk Stadshagen.