Reiziger Overijssel bekroont Keolis

11-4-2019
Het jaar 2018 kan bij bus- en treinvervoerder Keolis als een goed jaar de boeken in. De reiziger beloont Keolis met een 7,7 op de jaarlijkse OV-Klantenbarometer. Speciale credits voor de prestaties in Overijssel zijn op z’n plaats voor de nieuwe treindiensten die bovengemiddeld scoren: Zwolle-Kampen krijgt een 7,9 en Zwolle-Enschede een 7,7.  Twents is met een waardering van 7,9 de beste regionale vervoerder. Midden-Overijssel krijgt een 7,8 en is daarmee de hoogste stijger in deze categorie.

Trots en vakmanschap

Cees Anker, CEO Keolis Nederland:  “Onze missie om ongewoon goed ons best te doen is beloond. Reizigers weten dit te waarderen. De stijging in klanttevredenheid is onder meer te danken aan de forse investering in duurzaamheid en comfort en onze focus op gastvrijheid. Ons succes is voor 100% een teamprestatie. Al onze medewerkers dragen daaraan bij. Ze stralen vakmanschap en dienstbaarheid uit, zijn trots op hun vak en dat ervaren onze reizigers ook. Samen met de nieuwe voorzieningen, die voor meer comfort zorgen, heeft dat geleid tot een prettiger reisbeleving. Een woord van waardering is dan ook op zijn plaats voor al onze medewerkers, onderweg en op kantoor.”
Gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie Overijssel is zeer tevreden met de hoge waardering van reizigers voor het trein- en busvervoer in Overijssel. “Hieruit blijkt dat de investeringen die wij als provincie doen om het gemak en comfort van de reizigers te vergroten effect hebben. Samen met onze regionale vervoerders blijven wij alert op mogelijke verbeteringen om nog beter aan te kunnen sluiten bij de vraag van de reizigers. De uitkomsten van de OV-Klantenbarometer leveren daar een waardevolle bijdrage aan.”

Cijfers per concessie in Overijssel

Het traject Zwolle-Kampen krijgt een eerste beoordeling van 7,9 en is tevens de beste regionale treinvervoerder. Nieuwkomer Zwolle-Enschede vormt de tweede grootste stijger met een 7,7 en belandt daarmee in de top 5 van beste regionale treindiensten. Sinds december 2017 verzorgt Keolis met de Blauwnettreinen deze twee treintrajecten, daarvoor deed NS dit. Twents mag zich met een waardering van 7,9 bovendien een jaarlang de beste regionale vervoerder noemen. Twents krijgt een 8,2 als het gaat om klantvriendelijkheid van het personeel. Daarmee scoort de bus vervoerder in Twente boven het landelijk gemiddelde, dat op 8,0 ligt. Midden-Overijssel wordt beloond met een 7,8 (+ 0,3%) en is daarmee de grootste stijger in deze categorie.
Treinvervoer Zwolle-Kampen
Treinvervoer Zwolle-Enschede
Busvervoer Twents
Busvervoer Midden-Overijssel

Veiligheid

In het algemeen scoort Keolis ten opzichte van de meeste bus- en treinvervoerders bovengemiddeld. Op veiligvoelen tijdens de rit geven reizigers ons een mooie 8,5. Keolis hecht veel belang aan veiligheid in het openbaar vervoer. In alle concessies is de inzet van BOA's verhoogd.

Overige Keolis concessies

Ook de concessies van Keolis in andere provincies hebben het goed gedaan. Zo wordt Utrecht gewaardeerd met een 7,6. Daar vielen vooral het prettige personeel en de comfortabele rijstijl op. Het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal krijgt een welverdiende 7,4 en de Veluwe behoudt de zeer goede score van 7,7. Debutant Almere krijgt tenslotte een mooie eerste beoordeling van 7,4, waarbij o.a. nog ruimte is voor verbetering in de informatie bij de haltes. In het algemeen zien we mogelijkheden tot verbeteringen op frequentie en informatie bij vertragingen of andere onverwachte gebeurtenissen.
 

Trein aantrekkelijk alternatief voor auto

De tevredenheid over de nieuwe treintrajecten is significant gegroeid. Een waardering die zich ook vertaalt in een groeiend aantal reizigers. De comfortabele treinen zijn dan ook van alle gemakken voorzien: wc’s, wifi, oplaadpunten en beter instapgemak voor de minder valide reiziger. De komst van de elektrische, en dus duurzame, trein draagt bij aan een goed gevoel. De trein op deze trajecten wordt steeds vaker gezien als een uitstekend alternatief voor de auto. Dat komt mede door de hogere reisfrequentie (intercity), verbeterde punctualiteit, snelheidsverhoging (en daardoor kortere reistijden) en de realisatie van aansluitingen.

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is hét landelijke klanttevredenheidsonderzoek voor het gehele openbaar vervoer. Een recordaantal reizigers deed mee aan het onderzoek dat door vervoerbedrijven wordt gebruikt om de kwaliteit van het openbaar vervoer nog verder te verbeteren (113.909 bruikbare enquêteformulieren tijdens 7.689 ritten). Het onderzoek is dit jaar voor de achttiende keer gehouden, zij het in een aangepaste opzet. Werd er voorheen alleen in het najaar geënquêteerd, per 2018 is het onderzoek in kwartalen opgedeeld, waarbij per onderzoeksgebied een kwart van de enquêteritten heeft plaatsgevonden. Ook is een landelijke proef met een Engelstalige vragenlijst uitgevoerd. Het hoofdrailnet van NS en de Friese Waddenveren zijn voor het eerst meegenomen in de beoordeling.