Spoorlopen heeft meer gevolgen dan je denkt

14-9-2020
Spoorwegterrein is verboden terrein. En dat is niet voor niets. 'Spoorlopers' zorgen elke dag weer voor 4,5 uur treinvertraging. Het is bovendien levensgevaarlijk. Daarom neemt ProRail maatregelen om spoorlopen tegen te gaan. Onze collega Duncan moest al meerdere keren op de rem voor spoorlopers. Voor de campagne van ProRail deelt hij zijn ervaringen met spoorlopers. 
‘Ik vind de avonddiensten het prettigst werken, maar bij spoorlopers is het schrikeffect ook het grootst in het donker. Je remt zo snel mogelijk, maar met een remweg van 600 meter staat de trein niet zomaar stil. En als er echt iemand op het spoor staat, ben je gewoon te laat. Gelukkig heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt, maar ik heb wel vaak genoeg de treindienstleider moeten bellen. En dan begint de hele reeks aan consequenties pas.’
‘We moeten direct de treindienstleider inschakelen en de politie gaat terplaatse. Staat iemand echt dicht bij het spoor, dan volgt een noodmelding en moeten álle treinen in een straal van een aantal kilometer langzaam rijden. En de treinen daarna natuurlijk ook. Dat effect is heel heftig, want de maatregelen gelden voor een groot gebied. In de trein zijn mijn collega’s van service en veiligheid het aanspreekpunt voor reizigers. Reizigers willen natuurlijk weten waarom ik toeterde en waarom de trein zo langzaam rijdt.’

Wie zijn die spoorlopers eigenlijk en wat veroorzaken ze op het spoor? Lees verder bij de volgende foto.
‘Mensen doen het spoorlopen vooral uit eigenbelang’, zegt Duncan. ‘Ik zie vaak pizzabezorgers met haast die nog even voor de trein langsrijden. Of mensen die gauw de overweg overgaan om de trein te halen. Zij zien mijn trein dan wel, maar de trein van de andere kant zien ze over het hoofd.’ 36% Van de vertragingen wordt veroorzaakt door spoorlopers. Voor één spoorloper moeten al gauw vijf treinen op de rem. Dat kost tienduizenden reizigers extra reistijd en kost de staat zo’n 175 miljoen euro per jaar. ‘Ze zijn vast niet bewust bezig met problemen te veroorzaken’, zegt Duncan. ‘Maar dat is wel precies wat ze doen!’
‘Het is niet de vraag óf je spoorlopers tegenkomt, maar wanneer. Als je solliciteert voor machinist denk je daar niet meteen aan, maar het is een reëel risico van het vak’, zegt Duncan. ‘Je denkt vooral aan het besturen van die grote trein of de zonsopgang vanaf de bok. Gelukkig is dat er ook echt. Je moet jezelf er ook niet te bang voor maken. Het kan gebeuren, maar machinist zijn blijft machtig mooi!’
Spoorwegterrein is verboden terrein. En dat is niet voor niets. 'Spoorlopers' zorgen dagelijks voor gemiddeld 4,5 uur treinvertraging. Spoorlopen is bovendien levensgevaarlijk. Daarom neemt ProRail maatregelen om spoorlopen tegen te gaan.

Meer info? https://www.prorail.nl/spoorlopen