Werkzaamheden in Heino en Raalte van start

5-3-2025
De werkzaamheden voor de tweede fase van het project Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede zijn begonnen. De starthandeling hiervoor vond woensdag 5 maart plaats op station Heino. 

Krappe middenperrons verleden tijd

De stations van Heino en Raalte zijn te klein voor het groeiende aantal reizigers. De middenperrons worden vervangen door twee zijperrons met nieuw stationsmeubilair. Zo ontstaat meer ruimte voor de reizigers. De gebieden rondom de stations krijgen een metamorfose. Beide stations krijgen een uitbreiding van het P+R-terrein. Raalte krijgt meer fietsparkeerplekken, een nieuw busstation en een onderdoorgang. De onderdoorgang verbindt de twee perrons met elkaar en zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers ongelijkvoers het spoor kunnen kruisen op weg naar Raalte-Noord of Raalte Centrum. In Heino verhuist het P+R terrein naar de zuidzijde van het station. Daar is na de werkzaamheden ook ruimte voor treinvervangend vervoer. Dat vertrekt dan niet langer uit het dorpscentrum.
 

Drie minuten sneller

Voor onze reizigers op traject Zwolle - Enschede wordt de reis straks drie minuten sneller. Daar is Martijn Dadema, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Overijssel, blij mee. “Dit project draagt bij aan de bereikbaarheid van Overijssel als provincie en van de plaatsen langs de lijn. We geven een impuls aan beide stations. Door de omgeving te verbeteren maken we het niet alleen plezierig voor de reiziger, maar ook voor de inwoners.”

Heino en Raalte in verbinding

Alexander Kreule, wethouder van de gemeente Raalte, is enthousiast over de verbeteringen. “De nieuwe stationsomgevingen zijn het visitekaartje dat zowel Raalte als Heino verdienen. Onze inwoners reizen gemakkelijker naar hun werk of school terwijl bezoekers makkelijker naar onze dorpen reizen. Dit past bij de regiofunctie die we als gemeente hebben en de groei die we doormaken. De onderdoorgang bij station Raalte zorgt voor een goede en veilige verbinding met Raalte-Noord.” 

In Raalte zijn de werkzaamheden al goed zichtbaar. Dura Vermeer heeft aan de noordzijde van het station een werkterrein ingericht. Op dat terrein wordt ook de onderdoorgang voorgebouwd. Om ruimte te creëren voor de nieuwe stationsomgeving worden er aan de zuidzijde bomen gekapt. Het hoogtepunt van de werkzaamheden is van 10 tot 23 mei 2025. Dan wordt er 24 uur per dag aan het spoor én aan beide station gewerkt en rijden er bussen in plaats van treinen.